DÍTĚTOVÁ Jana 7.10.1926-9.11.1991: Porovnání verzí
(DÍTĚTOVÁ_Jana_7.10.1926-9.11.1991) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 9: | Řádek 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''DÍTĚTOVÁ, Jana''' ''(vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka'' | |||
Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od | |||
útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala | |||
baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských | |||
rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle. | |||
V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala | |||
gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana, | |||
která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik | |||
krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle | |||
(1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po | |||
osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46), | |||
v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního | |||
filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou | |||
smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor | |||
patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých | |||
temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích | |||
současných dramatiků (Drdovy ''Hrátky s čertem'', | |||
Tylův ''Strakonický dudák'', Goldoniho ''Mirandolina'', Čapkův | |||
''Loupežník''). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím | |||
(Raněvská v Čechovově ''Višňovém sadu'', Lída Matysová | |||
v Kohoutově ''Takové lásce'', Desdemona v Shakespearově | |||
''Othellovi'', Anda v Šotolově ''Možná je na střeše kůň'' ad.). Úlohy | |||
ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily | |||
přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu | |||
nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření | |||
charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky, | |||
uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti | |||
i stárnout (Irma v Langerově ''Obrácení Ferdyše Pištory'' nebo její | |||
poslední role Teti v Topolově ''Hodině lásky''). | |||
Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér | |||
Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery | |||
drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii ''Karel a já'' (1942). | |||
Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během | |||
války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (''Šťastnou cestu'', | |||
režie O. Vávra, 1943; ''U pěti veverek'', režie M. Cikán, ''Jarní'' | |||
''píseň'', režie R. Hrušínský, 1944; ''Bludná pouť'', režie V. Binovec, | |||
''Prstýnek'', režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce | |||
(1947) ještě další komedii ''Polibek ze stadionu''. V 50. letech | |||
ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky | |||
usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak | |||
v tendenčních historických snímcích (''Bylo to v máji'', ''Zocelení'', | |||
1950; ''Dovolená s Andělem'', ''Anna proletářka'', 1952; ''Psohlavci'', | |||
1955; ''Májové hvězdy'', 1959). Koncem desetiletí se uplatnila | |||
i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu | |||
''Tam na konečné'' (1957) a Krškově filmu ''Cesta zpátky'' | |||
(1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou | |||
výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu ''Žert'', | |||
natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky | |||
a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované | |||
hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém | |||
dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života | |||
dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích | |||
žen, maminek a babiček ve filmech ''Návraty'' (1972), ''Jakou barvu'' | |||
''má láska'' (1973), ''Dým bramborové natě'' (1976, zdravotní | |||
sestra Žofka Šimonová), ''Babičky dobíjejte přesně!'', ''Evo, vdej se!'' | |||
(1983), ''Prodloužený čas'', ''S čerty nejsou žerty'' (1984, babička | |||
Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných | |||
komediích Marie Poledňákové ''Jak vytrhnout velrybě stoličku'' | |||
(1977) a ''Jak dostat tatínka do polepšovny'' (1978). Její poslední | |||
filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu | |||
''Operace mé dcery''. | |||
D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních | |||
hrách (''Konec velké epochy'', 1966; ''Souboj'', 1969; ''Ten kůň musí'' | |||
''pryč'', 1975; ''Případ Platfus'', 1985; ''Naděje má hluboké dno'', | |||
1988) a seriálech ''Rodina Bláhova'', ''30 případů majora Zemana'' | |||
a ''Rozpaky kuchaře Svatopluka''. | |||
Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti | |||
i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který | |||
však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za | |||
filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým | |||
manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007), | |||
s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955). | |||
'''L:''' FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1, | |||
s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus | |||
o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006, | |||
s. 198–200; www.cfn.cz. | |||
'''P:''' Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky. | |||
Marie Makariusová | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] |
Verze z 8. 1. 2017, 18:47
Jana DÍTĚTOVÁ | |
![]() | |
Narození | 7.10.1926 |
---|---|
Místo narození | Plzeň |
Úmrtí | 9.11.1991 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45482 |
DÍTĚTOVÁ, Jana (vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka
Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle. V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana, která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle (1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46), v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích současných dramatiků (Drdovy Hrátky s čertem, Tylův Strakonický dudák, Goldoniho Mirandolina, Čapkův Loupežník). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím (Raněvská v Čechovově Višňovém sadu, Lída Matysová v Kohoutově Takové lásce, Desdemona v Shakespearově Othellovi, Anda v Šotolově Možná je na střeše kůň ad.). Úlohy ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky, uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti i stárnout (Irma v Langerově Obrácení Ferdyše Pištory nebo její poslední role Teti v Topolově Hodině lásky).
Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii Karel a já (1942). Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (Šťastnou cestu, režie O. Vávra, 1943; U pěti veverek, režie M. Cikán, Jarní píseň, režie R. Hrušínský, 1944; Bludná pouť, režie V. Binovec, Prstýnek, režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce (1947) ještě další komedii Polibek ze stadionu. V 50. letech ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak v tendenčních historických snímcích (Bylo to v máji, Zocelení, 1950; Dovolená s Andělem, Anna proletářka, 1952; Psohlavci, 1955; Májové hvězdy, 1959). Koncem desetiletí se uplatnila i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu Tam na konečné (1957) a Krškově filmu Cesta zpátky (1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu Žert, natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích žen, maminek a babiček ve filmech Návraty (1972), Jakou barvu má láska (1973), Dým bramborové natě (1976, zdravotní sestra Žofka Šimonová), Babičky dobíjejte přesně!, Evo, vdej se! (1983), Prodloužený čas, S čerty nejsou žerty (1984, babička Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných komediích Marie Poledňákové Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977) a Jak dostat tatínka do polepšovny (1978). Její poslední filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu Operace mé dcery.
D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních hrách (Konec velké epochy, 1966; Souboj, 1969; Ten kůň musí pryč, 1975; Případ Platfus, 1985; Naděje má hluboké dno, 1988) a seriálech Rodina Bláhova, 30 případů majora Zemana a Rozpaky kuchaře Svatopluka.
Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007), s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955).
L: FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1, s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006, s. 198–200; www.cfn.cz.
P: Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky.
Marie Makariusová