DÍTĚTOVÁ Jana 7.10.1926-9.11.1991: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DÍTĚTOVÁ_Jana_7.10.1926-9.11.1991)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jana DÍTĚTOVÁ
}}
'''DÍTĚTOVÁ, Jana''' ''(vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka''
 
Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od
útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala
baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských
rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle.
V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala
gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana,
která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik
krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle
(1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po
osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46),
v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního
filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou
smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor
patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých
temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích
současných dramatiků (Drdovy ''Hrátky s čertem'',
Tylův ''Strakonický dudák'', Goldoniho ''Mirandolina'', Čapkův
''Loupežník''). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím
(Raněvská v Čechovově ''Višňovém sadu'', Lída Matysová
v Kohoutově ''Takové lásce'', Desdemona v Shakespearově
''Othellovi'', Anda v Šotolově ''Možná je na střeše kůň'' ad.). Úlohy
ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily
přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu
nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření
charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky,
uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti
i stárnout (Irma v Langerově ''Obrácení Ferdyše Pištory'' nebo její
poslední role Teti v Topolově ''Hodině lásky'').
 
Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér
Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery
drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii ''Karel a já'' (1942).
Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během
války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (''Šťastnou cestu'',
režie O. Vávra, 1943; ''U pěti veverek'', režie M. Cikán, ''Jarní''
''píseň'', režie R. Hrušínský, 1944; ''Bludná pouť'', režie V. Binovec,
''Prstýnek'', režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce
(1947) ještě další komedii ''Polibek ze stadionu''. V 50. letech
ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky
usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak
v tendenčních historických snímcích (''Bylo to v máji'', ''Zocelení'',
1950; ''Dovolená s Andělem'', ''Anna proletářka'', 1952; ''Psohlavci'',
1955; ''Májové hvězdy'', 1959). Koncem desetiletí se uplatnila
i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu
''Tam na konečné'' (1957) a Krškově filmu ''Cesta zpátky''
(1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou
výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu ''Žert'',
natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky
a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované
hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém
dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života
dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích
žen, maminek a babiček ve filmech ''Návraty'' (1972), ''Jakou barvu''
''má láska'' (1973), ''Dým bramborové natě'' (1976, zdravotní
sestra Žofka Šimonová), ''Babičky dobíjejte přesně!'', ''Evo, vdej se!''
(1983), ''Prodloužený čas'', ''S čerty nejsou žerty'' (1984, babička
Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných
komediích Marie Poledňákové ''Jak vytrhnout velrybě stoličku''
(1977) a ''Jak dostat tatínka do polepšovny'' (1978). Její poslední
filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu
''Operace mé dcery''.
 
D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních
hrách (''Konec velké epochy'', 1966; ''Souboj'', 1969; ''Ten kůň musí''
''pryč'', 1975; ''Případ Platfus'', 1985; ''Naděje má hluboké dno'',
1988) a seriálech ''Rodina Bláhova'', ''30 případů majora Zemana''
a ''Rozpaky kuchaře Svatopluka''.
 
Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti
i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který
však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za
filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým
manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007),
s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955).
 
'''L:''' FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1,
s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus
o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006,
s. 198–200; www.cfn.cz.
 
'''P:''' Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky.
 
Marie Makariusová


== Literatura ==
  PSN I, 565; Z, 44; ČBS, 109; FPH/1, 78; Churáň, 79; Churáň II/1, 106;
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]

Verze z 8. 1. 2017, 18:47

Jana DÍTĚTOVÁ
Narození 7.10.1926
Místo narození Plzeň
Úmrtí 9.11.1991
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45482

DÍTĚTOVÁ, Jana (vl. jm. Kalabzová), * 7. 10. 1926 Plzeň, † 9. 11. 1991 Praha, herečka

Pocházela z rodiny hospodského. Zájem o divadlo v ní od útlého dětství podporovala matka. V rodišti D. navštěvovala baletní školu, účinkovala jako nejmladší sólistka v dětských rolích v operetách a pohádkách v plzeňském Městském divadle. V deseti letech odešla s rodiči do Prahy, kde studovala gymnázium a 1940–41 také hereckou školu E. F. Buriana, která však byla záhy uzavřena. Během války vystřídala několik krátkých divadelních angažmá v kladenském Městském divadle (1941–43), v pražském Intimním divadle (1943–44). Po osvobození hrála u E. F. Buriana na scéně D 46 (1945–46), v divadle Československého filmu (1946–48), Divadle státního filmu (1949–50), od 1951 až do konce kariéry byla členkou smíchovského Realistického divadla, jehož herecký soubor patřil k nejlepším v Praze. D. tam začínala rolemi mladých temperamentních dívek v českém klasickém repertoáru i v inscenacích současných dramatiků (Drdovy Hrátky s čertem, Tylův Strakonický dudák, Goldoniho Mirandolina, Čapkův Loupežník). Záhy dozrála k psychologicky náročnějším rolím (Raněvská v Čechovově Višňovém sadu, Lída Matysová v Kohoutově Takové lásce, Desdemona v Shakespearově Othellovi, Anda v Šotolově Možná je na střeše kůň ad.). Úlohy ve hrách Osbornových, Ingeových či Capotových jí pak zajistily přední místo mezi herečkami její generace. Jejímu projevu nechyběl hluboký vnitřní prožitek a emocionalita. K vyjádření charakteru postav citlivě používala výrazové a mimické prostředky, uměřenou intonaci i gestikulaci. Dokázala na jevišti i stárnout (Irma v Langerově Obrácení Ferdyše Pištory nebo její poslední role Teti v Topolově Hodině lásky).

Brzy ji objevila i filmová kamera. Jako šestnáctiletou ji režisér Miroslav Cikán obsadil do role Boženky Šourkové, dcery drožkáře (Jindřich Plachta), v komedii Karel a já (1942). Úspěch tohoto filmu D. na několik let typově zařadil. Během války hrála ve filmu nejčastěji mladičké naivky (Šťastnou cestu, režie O. Vávra, 1943; U pěti veverek, režie M. Cikán, Jarní píseň, režie R. Hrušínský, 1944; Bludná pouť, režie V. Binovec, Prstýnek, režie M. Frič, 1945). S Fričem natočila po válce (1947) ještě další komedii Polibek ze stadionu. V 50. letech ztvárňovala na filmovém plátně nejčastěji uvědomělé hrdinky usilující o lepší zítřky, jak v příbězích ze současnosti, tak v tendenčních historických snímcích (Bylo to v máji, Zocelení, 1950; Dovolená s Andělem, Anna proletářka, 1952; Psohlavci, 1955; Májové hvězdy, 1959). Koncem desetiletí se uplatnila i ve dvou závažnějších dílech, a to v Kadárově a Klosově dramatu Tam na konečné (1957) a Krškově filmu Cesta zpátky (1958). V šedesátých letech se na plátně neobjevila, s jedinou výjimkou, kterou byla adaptace Kunderova románu Žert, natočená 1968 J. Jirešem. D. vytvořila významnou roli novinářky a někdejší svazačky Heleny Zemánkové, ženy manipulované hlavním hrdinou (J. Somr). Film byl brzy po svém dokončení stažen a dlouhá léta zakázán. D. se do konce života dočkala převážně jen menších a epizodních rolí stárnoucích žen, maminek a babiček ve filmech Návraty (1972), Jakou barvu má láska (1973), Dým bramborové natě (1976, zdravotní sestra Žofka Šimonová), Babičky dobíjejte přesně!, Evo, vdej se! (1983), Prodloužený čas, S čerty nejsou žerty (1984, babička Máchalová). Objevila se i ve dvou divácky velmi úspěšných komediích Marie Poledňákové Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977) a Jak dostat tatínka do polepšovny (1978). Její poslední filmovou epizodou se 1986 stala role vrátné v dramatu Operace mé dcery.

D. často dostávala příležitost v rozhlase, dabingu, televizních hrách (Konec velké epochy, 1966; Souboj, 1969; Ten kůň musí pryč, 1975; Případ Platfus, 1985; Naděje má hluboké dno, 1988) a seriálech Rodina Bláhova, 30 případů majora Zemana a Rozpaky kuchaře Svatopluka.

Nejvlastnějším působištěm D. však zůstalo divadlo. Na jevišti i ve filmu se často setkávala s hercem Zdeňkem Dítětem, který však nebyl jejím příbuzným. Byla dvakrát vdaná. Poprvé za filmového režiséra Vladimíra Vlčka (* 1919), jejím druhým manželem se stal herecký kolega Josef Vinklář (1930–2007), s nímž měla syna, výtvarníka Jakuba Vinkláře (* 1955).

L: FPH 1, s. 78–79 (se soupisem filmových rolí); ČBS, s. 109; Tomeš 1, s. 236; Jakub Vinklář, J. D. – Vzpomínky z lásky, 1998; Josef Vinklář, Pokus o kus pravdy, 1993; M. Fikejz, Český film, herci a herečky 1, 2006, s. 198–200; www.cfn.cz.

P: Institut umění – Divadelní ústav Praha, biografické sbírky.

Marie Makariusová