BURGHAUSER Jarmil Michael 21.10.1921-19.2.1997: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BURGHAUSER_Jarmil_Michael_21.10.1921-1997)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 4: Řádek 4:
| datum narození = 21.10.1921
| datum narození = 21.10.1921
| místo narození = Písek
| místo narození = Písek
| datum úmrtí = 1997
| datum úmrtí = 19.2.1997
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění
Řádek 12: Řádek 12:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jarmil Michael BURGHAUSER
}}
 
'''BURGHAUSER, Jarmil Michael''' ''(pův. jm. Mokrý), * 21. 10. 1921 Písek, † 19. 2. 1997 Praha, hudební skladatel, muzikolog, sbormistr, dirigent''
 
Matka byla malířka Zdeňka B. (1894–1960), otec malíř
a grafik František Viktor Mokrý (1892–1975). Dědeček Gustav
B. (1861–1951) byl zemědělský odborník a středoškolský profesor. B. se od šesti let začal učit na klavír a záhy veřejně
vystupoval. Od dvanácti let komponoval. Po rodičích zdědil
výtvarné nadání. Maturoval 1940 na Akademickém gymnáziu
v Praze, skladbu studoval 1933–37 soukromě u J. Křičky
a 1937–41 u O. Jeremiáše. Na pražské konzervatoři 1944
absolvoval dirigování u P. Dědečka a M. Doležila a na Mistrovské
škole pokračoval až do 1946 u V. Talicha. Téhož roku
provedl V. Smetáček s orchestrem FOK jeho celovečerní
kantátu ''Utrpení a vzkříšení''. Současně B. 1948 absolvoval
hudební vědu a psychologii na Filozofické fakultě UK. Titul
PhDr. na hudební vědě získal až 1991. V letech 1943–44 byl
dramaturgem pražské komorní zpěvohry, 1946–49 lektorem
AMU (hra partitur), 1946–53 sbormistrem a dirigentem ND
v Praze. Nadále se věnoval skladbě a muzikologii ve svobodném
povolání. 1975–89 působil jako sbormistr chrámového
sboru u Sv. Markéty v Praze-Břevnově. Spolupracoval také
s Československým státním filmem jako hudební poradce
(životopisné filmy o B. Smetanovi a A. Dvořákovi) a autor
hudby. Byl scenáristou hudebních pořadů pro televizi a rozhlas,
podílel se na tvorbě audiovizuálních prezentací velkých
výstav. Do 60. let jeho skladby získaly řadu ocenění, zvlášť
úspěšný se stal balet ''Sluha dvou pánů'' (1958), který se dočkal
v různých zemích dvaceti nastudování. Během tzv. Pražského
jara 1968 se B. politicky angažoval jako předseda Kruhu nestraníků
při Svazu českých skladatelů, předseda jeho skladatelské
sekce a také ve skautském hnutí, proto se v 70. letech
jeho skladby nehrály, B. nesměl být uváděn jako editor, nemohl
cestovat do zahraničí a měl i další, především existenční
problémy.
 
Od 50. let začal na podnět tchána, dvořákovského badatele
a spisovatele O. Šourka, připravovat (pro Státní nakladatelství
krásné literatury, hudby a umění, později Orbis a Supraphon)
obsáhlý projekt souborného vydání díla Antonína
Dvořáka. Stal se nejaktivnějším členem ediční komise Společnosti
Antonína Dvořáka, jako editor se podílel na více
než padesáti svazcích edice a ke čtyřiceti svazkům napsal
také předmluvy. Po smrti O. Šourka (1956) po něm převzal
přípravu dvořákovského ''Thematického katalogu''. Stal se v celosvětovém
měřítku nejznámějším dvořákovským badatelem.
Od 1983 až do smrti stál v čele Společnosti Antonína
Dvořáka, v níž inicioval nové dvořákovské objevy a usiloval
o hodnocení Dvořáka jako osobitého světového skladatele,
nikoliv epigona J. Brahmse, jak ho do té doby označovala
německá muzikologie. Podnítil zájem o Dvořáka v USA
(A. Houtchens, D. Beveridge, M. Beckermann aj.), v Anglii
(J. Clapham, J. Smaczny). Sám instrumentoval některé
Dvořákovy skladby, např. část ''Biblických písní'', violoncellový
''koncert A dur''). Po listopadu 1989 se opět účastnil přednášek
a mezinárodních konferencí o české hudbě v USA, Německu,
Francii aj. Začal také připravovat ediční zásady pro kritickou
edici díla L. Janáčka (spolu s M. Šolcem, L. Kunderou
a brněnskou ediční komisí), z níž vydali první svazek Janáčkova
klavírního díla. Přispěl k edici některých děl V. Blodka,
B. Kittla, B. Smetany, Z. Fibicha, I. Krejčího aj.
 
Jeho vlastní tvorba vycházela z neoklasicismu, od konce
50. let byl ovlivněn tzv. novou hudbou (např. ''Sedm reliéfů''
a ''Cesty''), obrátil se k dodekafonii, serialismu, aleatorice, postupně
vytvářel vlastní kompoziční techniku, kterou nazval
harmonickým serialismem. V opeře s prvky absurdního divadla
''Most'' (anti-opera) využíval také jazzu. 1990 byl zvolen
předsedou Společnosti skladatelů při nově vzniklé Asociaci
hudebních umělců a vědců a předsedou rehabilitační komise
hudebních umělců, jmenován členem výboru Mezinárodního
hudebního festivalu Pražské jaro, členem předsednictva
České hudební společnosti a viceprezidentem The Dvořák
Society for Czech and Slovak Music ve Velké Británii. Řadu
let spolupracoval se skautskou organizací, mj. i s J. Foglarem.
1990–92 byl předsedou Junáka. Používal také pseudonym
Michal Hájků.
 
'''D:''' výběr – opery: Lakomec (libreto dle Molièra L. Mandaus), 1948–49;
Karolinka a lhář (libreto L. Mandaus), 1950–53; Most (libreto J. Pávek),
1963–64; balety: Honza a čert (libreto J. Rey), 1954; Sluha dvou pánů (libreto
podle C. Goldoniho J. Rey), 1957; Tristam a Izalda (libreto V. Vašut),
1969; scénická hudba – vokálně symfonické skladby: Utrpení a vzkříšení
(na slova Bible kralické), 1937–46; Země zamyšlená (kantáta s recitací, podle
L. Stehlíka), 1966; Missa brevis pastoralis pro sóla, sbor a orchestr, 1980;
V zemi české (symfonická fantazie na sbor O. Jeremiáše, text Jan Čarek),
1982; orchestrální skladby: 3 symfonie, 1933, 1935, 1936; Jarní rondo pro
malý orchestr, 1937–70; Toccata pro malý orchestr, 1947; Suita B dur pro
malý orchestr, 1939–77; Sedm reliéfů pro velký orchestr, 1962; Cesty (pro
strunné, bicí a smyčcové nástroje), 1964; Barvy v čase (pro malý orchestr),
1967; komorní hudba pro 1–9 nástrojů: Deset skic pro flétnu sólo, 1965;
Pět barevných střepin pro harfu sólo, 1966; Sarabanda e toccata per chitarra,
1968; Tesknice pro kytaru, 1970; Sonáta pro violu a klavír, 1985; Tesknice
II pro housle a cimbál, 1989; 2 klavírní tria, 1938–82, 1940; 1 smyčcové
trio, 1982; 6 smyčcových kvartetů, 1934–72; Nonet G dur, 1942; Tre ricercari
per 9 strumenti a fiato, 1983; vokální skladby s klavírem či komorním
orchestrem: Zvěrokruh, 12 písní na text J. Měšťana, 1943–46; V slezském
tónu, 4 písně na básně P. Bezruče, 1953; teoretické práce, výběr: Orchestrace
Dvořákových Slovanských tanců, 1959; Čtení a hra partitur (s P. Ebenem),
1960; A. Dvořák. Thematický katalog, 1960, 2. rozšířené vyd. 1996; Nejen
pomníky (Smetana – Dvořák – Fibich), 1966; Akustické základy orchestrace
(s A. Špeldou), 1967 (německy Regensburg, 1971); Moderní instrumentace
(dokončení práce J. Rychlíka), 1968; L. Janáček. Ediční zásady a směrnice
(s M. Šolcem), 1979; Antonín Dvořák, 1985, 2. vyd. (ed. M. Pospíšil –
D. Beveridge) v češtině a angličtině, 2006; Komentář k faksimilovanému
vydání Dvořákovy 9. symfonie, 1972, 2. vyd. 2004; kritická vyd. libret Dvořákových
oper: Král a uhlíř, 1957; Dimitrij, 1961.
 
'''L:''' MGG (vyd. 2000) 3, s. 1286n.; Grove (vyd. 2001) 4, s. 616n.; Grove
Opera (vyd. 1996) 1, s. 644; HS 1, s. 150n.; A. Houtchens, J. B. Th e Composer
at 60, in: Czech Music 7, 1981, č. 4, s. 4n.; O. Kittnarová, J. B. (propagační
leták HIS-ČHF), 1991; M. Kuna, Za J. B., in: Hudební rozhledy
50, 1997, č. 4, s. 24; týž, Monumentální dílo J. B., in: Hudební věda 34,
1997, č. 4, s. 445n.; G. Melville-Mason, J. B., in: Czech Music 20, 1997–98,
s. 6n.; J. Smaczny, J. B. – A Personal Reminiscence, in: tamtéž, s. 11n.; Český
hraný fi lm 3, s. 33, 115, 119, 237, 364; Th e Ways (Cesty), CD Supraphon
(SU 3275-2911); http://archiv.narodni-divadlo.cz.
 
'''P:''' Pozůstalost v NM – Českém muzeu hudby – Muzeu A. Dvořáka Praha.
 
Markéta Hallová


== Literatura ==
Tanec, 34; 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]]
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]]
Řádek 21: Řádek 139:
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
[[Kategorie:80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života]]
[[Kategorie:1921]]
[[Kategorie:1921]]
[[Kategorie:Písek]]
[[Kategorie:Písek]]
[[Kategorie:1997]]
[[Kategorie:1997]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 15. 2. 2017, 15:01

Jarmil Michael BURGHAUSER
Narození 21.10.1921
Místo narození Písek
Úmrtí 19.2.1997
Místo úmrtí Praha
Povolání

73- Uměnovědec nebo historik umění 77- Hudební skladatel 78- Hudební interpret

80- Mecenáš nebo organizátor hudebního života
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=43377

BURGHAUSER, Jarmil Michael (pův. jm. Mokrý), * 21. 10. 1921 Písek, † 19. 2. 1997 Praha, hudební skladatel, muzikolog, sbormistr, dirigent

Matka byla malířka Zdeňka B. (1894–1960), otec malíř a grafik František Viktor Mokrý (1892–1975). Dědeček Gustav B. (1861–1951) byl zemědělský odborník a středoškolský profesor. B. se od šesti let začal učit na klavír a záhy veřejně vystupoval. Od dvanácti let komponoval. Po rodičích zdědil výtvarné nadání. Maturoval 1940 na Akademickém gymnáziu v Praze, skladbu studoval 1933–37 soukromě u J. Křičky a 1937–41 u O. Jeremiáše. Na pražské konzervatoři 1944 absolvoval dirigování u P. Dědečka a M. Doležila a na Mistrovské škole pokračoval až do 1946 u V. Talicha. Téhož roku provedl V. Smetáček s orchestrem FOK jeho celovečerní kantátu Utrpení a vzkříšení. Současně B. 1948 absolvoval hudební vědu a psychologii na Filozofické fakultě UK. Titul PhDr. na hudební vědě získal až 1991. V letech 1943–44 byl dramaturgem pražské komorní zpěvohry, 1946–49 lektorem AMU (hra partitur), 1946–53 sbormistrem a dirigentem ND v Praze. Nadále se věnoval skladbě a muzikologii ve svobodném povolání. 1975–89 působil jako sbormistr chrámového sboru u Sv. Markéty v Praze-Břevnově. Spolupracoval také s Československým státním filmem jako hudební poradce (životopisné filmy o B. Smetanovi a A. Dvořákovi) a autor hudby. Byl scenáristou hudebních pořadů pro televizi a rozhlas, podílel se na tvorbě audiovizuálních prezentací velkých výstav. Do 60. let jeho skladby získaly řadu ocenění, zvlášť úspěšný se stal balet Sluha dvou pánů (1958), který se dočkal v různých zemích dvaceti nastudování. Během tzv. Pražského jara 1968 se B. politicky angažoval jako předseda Kruhu nestraníků při Svazu českých skladatelů, předseda jeho skladatelské sekce a také ve skautském hnutí, proto se v 70. letech jeho skladby nehrály, B. nesměl být uváděn jako editor, nemohl cestovat do zahraničí a měl i další, především existenční problémy.

Od 50. let začal na podnět tchána, dvořákovského badatele a spisovatele O. Šourka, připravovat (pro Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, později Orbis a Supraphon) obsáhlý projekt souborného vydání díla Antonína Dvořáka. Stal se nejaktivnějším členem ediční komise Společnosti Antonína Dvořáka, jako editor se podílel na více než padesáti svazcích edice a ke čtyřiceti svazkům napsal také předmluvy. Po smrti O. Šourka (1956) po něm převzal přípravu dvořákovského Thematického katalogu. Stal se v celosvětovém měřítku nejznámějším dvořákovským badatelem. Od 1983 až do smrti stál v čele Společnosti Antonína Dvořáka, v níž inicioval nové dvořákovské objevy a usiloval o hodnocení Dvořáka jako osobitého světového skladatele, nikoliv epigona J. Brahmse, jak ho do té doby označovala německá muzikologie. Podnítil zájem o Dvořáka v USA (A. Houtchens, D. Beveridge, M. Beckermann aj.), v Anglii (J. Clapham, J. Smaczny). Sám instrumentoval některé Dvořákovy skladby, např. část Biblických písní, violoncellový koncert A dur). Po listopadu 1989 se opět účastnil přednášek a mezinárodních konferencí o české hudbě v USA, Německu, Francii aj. Začal také připravovat ediční zásady pro kritickou edici díla L. Janáčka (spolu s M. Šolcem, L. Kunderou a brněnskou ediční komisí), z níž vydali první svazek Janáčkova klavírního díla. Přispěl k edici některých děl V. Blodka, B. Kittla, B. Smetany, Z. Fibicha, I. Krejčího aj.

Jeho vlastní tvorba vycházela z neoklasicismu, od konce 50. let byl ovlivněn tzv. novou hudbou (např. Sedm reliéfů a Cesty), obrátil se k dodekafonii, serialismu, aleatorice, postupně vytvářel vlastní kompoziční techniku, kterou nazval harmonickým serialismem. V opeře s prvky absurdního divadla Most (anti-opera) využíval také jazzu. 1990 byl zvolen předsedou Společnosti skladatelů při nově vzniklé Asociaci hudebních umělců a vědců a předsedou rehabilitační komise hudebních umělců, jmenován členem výboru Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, členem předsednictva České hudební společnosti a viceprezidentem The Dvořák Society for Czech and Slovak Music ve Velké Británii. Řadu let spolupracoval se skautskou organizací, mj. i s J. Foglarem. 1990–92 byl předsedou Junáka. Používal také pseudonym Michal Hájků.

D: výběr – opery: Lakomec (libreto dle Molièra L. Mandaus), 1948–49; Karolinka a lhář (libreto L. Mandaus), 1950–53; Most (libreto J. Pávek), 1963–64; balety: Honza a čert (libreto J. Rey), 1954; Sluha dvou pánů (libreto podle C. Goldoniho J. Rey), 1957; Tristam a Izalda (libreto V. Vašut), 1969; scénická hudba – vokálně symfonické skladby: Utrpení a vzkříšení (na slova Bible kralické), 1937–46; Země zamyšlená (kantáta s recitací, podle L. Stehlíka), 1966; Missa brevis pastoralis pro sóla, sbor a orchestr, 1980; V zemi české (symfonická fantazie na sbor O. Jeremiáše, text Jan Čarek), 1982; orchestrální skladby: 3 symfonie, 1933, 1935, 1936; Jarní rondo pro malý orchestr, 1937–70; Toccata pro malý orchestr, 1947; Suita B dur pro malý orchestr, 1939–77; Sedm reliéfů pro velký orchestr, 1962; Cesty (pro strunné, bicí a smyčcové nástroje), 1964; Barvy v čase (pro malý orchestr), 1967; komorní hudba pro 1–9 nástrojů: Deset skic pro flétnu sólo, 1965; Pět barevných střepin pro harfu sólo, 1966; Sarabanda e toccata per chitarra, 1968; Tesknice pro kytaru, 1970; Sonáta pro violu a klavír, 1985; Tesknice II pro housle a cimbál, 1989; 2 klavírní tria, 1938–82, 1940; 1 smyčcové trio, 1982; 6 smyčcových kvartetů, 1934–72; Nonet G dur, 1942; Tre ricercari per 9 strumenti a fiato, 1983; vokální skladby s klavírem či komorním orchestrem: Zvěrokruh, 12 písní na text J. Měšťana, 1943–46; V slezském tónu, 4 písně na básně P. Bezruče, 1953; teoretické práce, výběr: Orchestrace Dvořákových Slovanských tanců, 1959; Čtení a hra partitur (s P. Ebenem), 1960; A. Dvořák. Thematický katalog, 1960, 2. rozšířené vyd. 1996; Nejen pomníky (Smetana – Dvořák – Fibich), 1966; Akustické základy orchestrace (s A. Špeldou), 1967 (německy Regensburg, 1971); Moderní instrumentace (dokončení práce J. Rychlíka), 1968; L. Janáček. Ediční zásady a směrnice (s M. Šolcem), 1979; Antonín Dvořák, 1985, 2. vyd. (ed. M. Pospíšil – D. Beveridge) v češtině a angličtině, 2006; Komentář k faksimilovanému vydání Dvořákovy 9. symfonie, 1972, 2. vyd. 2004; kritická vyd. libret Dvořákových oper: Král a uhlíř, 1957; Dimitrij, 1961.

L: MGG (vyd. 2000) 3, s. 1286n.; Grove (vyd. 2001) 4, s. 616n.; Grove Opera (vyd. 1996) 1, s. 644; HS 1, s. 150n.; A. Houtchens, J. B. Th e Composer at 60, in: Czech Music 7, 1981, č. 4, s. 4n.; O. Kittnarová, J. B. (propagační leták HIS-ČHF), 1991; M. Kuna, Za J. B., in: Hudební rozhledy 50, 1997, č. 4, s. 24; týž, Monumentální dílo J. B., in: Hudební věda 34, 1997, č. 4, s. 445n.; G. Melville-Mason, J. B., in: Czech Music 20, 1997–98, s. 6n.; J. Smaczny, J. B. – A Personal Reminiscence, in: tamtéž, s. 11n.; Český hraný fi lm 3, s. 33, 115, 119, 237, 364; Th e Ways (Cesty), CD Supraphon (SU 3275-2911); http://archiv.narodni-divadlo.cz.

P: Pozůstalost v NM – Českém muzeu hudby – Muzeu A. Dvořáka Praha.

Markéta Hallová